Dalším CoderDojo klubem, který v České republice vznikl, je klub v Náchodě. Jeho zakladatelem je další absolvent Studentského trenérského centra Microsoftu Petr Lhotský. Rozhovor s ním si nyní můžete přečíst.
Jak ses o CoderDojo dozvěděl a co tě na projektu zaujalo?
O CoderDojo jsem se poprvé dozvěděl přes Studentské trenérské centrum společnosti Microsoft Česká republika. Hned z prvních informací mě zaujal zejména fakt, že se jedná o bezplatnou organizaci fungující po celém světě s cílem rozvíjet logické myšlení u dětí a nahlédnout s nimi do světa programování, samozřejmě zábavnými formami. Myslím, že to je v dnešní době, která se vyvíjí směrem k používání technologií a cloudu, velmi důležité. O úspěšnosti této iniciativy svědčí i několik let fungující kluby po celém světě s mnoha tisíci zapojených dětí a rodičů. Nejedná se přitom o jakýsi styl kroužků, nýbrž o komunitu, jež navzájem spolupracuje na projektech a v rámci toho se stále vzdělává. Výhodou CoderDojo je také otevřenost klubů nebo předávání konkrétních zkušeností.
Jakým způsobem se plánuješ zapojit? Jaké máš cíle se svým Dojo klubem?
Od května 2017 zřizuji v pořadí teprve třetí klub v České republice, a to v mém rodném městě Náchodě ležícím v Královéhradeckém kraji. Rozhodl jsem se pro klub veřejný, aby se mohl zapojit opravdu kdokoli a abych nezůstával zaměřen pouze na určitou školu, popř. třídu. Na propagaci klubu a informování dětí a rodičů z okolí spolupracuji s několika učiteli, kteří mají k dětem nejblíže, zejména za to děkuji Mgr. Petře Dočkalové. O klub už projevilo zájem několik dětí a podle jejich věků se chystám stanovit konkrétní program pro následující školní rok. S těmi nejmladšími (tj. první stupeň) bych rád pracoval v prostředích, jako je např. Hour of Code nebo Kodu Game Lab, jelikož si myslím, že právě tento styl je tím pravým pro pochopení základních principů programování u dětí. Se staršími se pak chystám vytvářet již konkrétní kódy v jazycích JavaScript, C# apod., aby si postupem času mohli naprogramovat vlastní jednoduché aplikace nebo dokonce 2D hry. Rád bych využil i knihu Tvořte kódy, aby si děti mohly vytvořit vlastní webové stránky pro své portfolio prací. Protože jsem před několika lety sám začínal s weby, myslím, že právě HTML/CSS je jakýmsi vstupem do kódování.
Co bys poradil těm, kteří by se chtěli do CoderDojo zapojit, ale nejsou si jistí, jak na to?
Rozhodně doporučuji všem, kteří mají zájem o vzdělávání nejen dětí a mladistvých o problematice programování a informačních technologií, aby se nebáli buď zapojit do již existujícího klubu, nebo vytvořit svůj vlastní klub ve svém městě, škole či jiné vzdělávací instituci. Ten, kdo klub vytváří, nemusí být ani nijak zdatná osoba v programování, sítích nebo jiných IT oborech, stačí, když si k sobě někoho, kdo bude ochoten předávat své znalosti a zkušenosti, najde, a společně tak mohou vzdělávat děti pro budoucnost. Registrace klubu na mezinárodní portál CoderDojo Zen je velmi jednoduchá, rychlá a jedná se v podstatě o jedinou administrativní činnost. Pak už stačí jen najít děti, které chápou význam technologií v reálném světě a jsou ochotné dělat něco navíc po škole. Výhodou CoderDojo je také absence jakýchkoli osnov nebo plánů, každý klub se může zaměřit na to, co ho bude bavit nejvíc.
Chcete-li se zapojit do náchodského CoderDojo, můžete kouknout třeba na facebook, nebo kontaktovat Petra na nachod.link@coderdojo.com.