Už počtvrté v řadě uspořádalo CoderDojo Náchod příměstský tábor s čtyřdenním programem pro stálé členy ze všech 4 jeho skupin. Letos byl výjimečný nejen svým rozmanitým programem a hosty z různých informatických oborů, ale i tím, že šlo o příležitost, jak se po celých 10 měsících sejít opět prezenčně. Každý z účastníků si našel téma, které ho zajímá nejvíce, a poznal, jaké cesty existují k jeho probádání.
Samotný začátek prvního dne tábora jsme vzhledem k tomu, že zde byly přítomné děti z více skupin, využili k seznámení a zopakování IT pojmů. Poté se k nám online formou připojili hned dva hosté se svými workshopy. Martin Kasala, Microsoft Learn Student Ambassador, představil možnosti prezentování v aplikaci Sway a její úzké propojení se službou Forms. Organizace prg.ai si pak nachystala přednášku ohledně umělé inteligence a ukázala nám další užitečné podklady, jako je třeba Elements of AI, jež ještě dále využijeme i při běžných schůzkách od podzimu. V závěru prvního dne účastníci programovali a řešili různé příběhy v Minecraft: Education Edition.
Druhý den tábora spočíval z velké míry v 3D tisku, a to od návrhu vlastního modelu v aplikaci Autodesk Tinkercad přes převod do kódu pro tiskárny až po fyzické složení 3D tiskáren od Prusa Research a problematiku tisku. To vše s praktickými ukázkami měla pro děti připravené organizace Edutime, díky níž si děti odnesly vlastnoručně navržené visačky na klíče. Zbytek dne se věnoval dalšímu důležitému tématu Power Platform, a tedy i obecně novému směru programování. Takzvané low-code/no-code aplikace jsou čím dál běžnější a protože členy připravujeme na budoucnost, byla by chyba si je nezkusit vytvořit. Opět se těšíme, až je prozkoumáme ještě detailněji.
Neméně zajímavý byl i třetí den, kdy jsme se dopoledne spojili s firmou Ylands, abychom si naprogramovali vlastní hru po stránce grafické i logické v Ylands EDU. Jde o novou bezplatnou aplikaci, která vyniká zejména množstvím možností při návrhu mapy prostředí i při definování skriptů, totiž chování jednotlivých objektů a která určitě stojí za vyzkoušení. Odpolední program měl potom nachystaný mentor nejnovější náchodské skupiny Jakub Syrovátka a jelikož je zároveň jedním z členů vítězné skupiny Noci filmových nadějí, šlo o postprodukci videí v DaVinci Resolve. Na ukázkových videích si všichni vyzkoušeli střih, klíčování, efekty či práci se zvukem.
Čtvrtý den tábora byl nejnabitější a měli jsme co dělat, abychom vše stihli. Nejprve Martin Balcar, jeden z členů, prezentoval podobnosti a odlišnosti jazyka Java, jemuž se sám věnuje, od jazyka C#, v němž společně s dětmi programujeme již 3 roky. Poté se k nám připojili hosté z BotFactory s.r.o. se svým workshopem o CoSpaces Edu, kde je možné programovat zábavné příběhy a celé světy pro virtuální realitu. Následně děti prezentovaly novinky v IT, o něž se zajímají, a kromě nejnovějších zpráv šlo dokonce o kryptoměny. V závěru nás jako každý rok navštívil webový vývojář Adam Baničević se svým příkladem v jazycích JS a PHP a s velkou prázdninovou výzvou.
Velké poděkování patří všem zmíněným hostům, kteří nám věnovali čas bez nároku na honorář, zato s nekonečně dobrým pocitem, že děti nasměrovaly do dalších oblastí informačních technologií, kterým se lze věnovat. Zároveň děkujeme i webové agentuře FG Forrest dlouhodobě podporující neziskovou iniciativu CoderDojo a poskytující své náchodské prostory pro konání tohoto tábora i pravidelná setkání.
Příspěvek FG Forrest o příměstském táboře
Autor: Petr Lhotský