Na začátku července jsme v klubu CoderDojo Náchod uspořádali třetí ročník již tradičního Příměstského tábora CoderDojo Náchod 2020. Ani aktuální situace nás neodradila od toho, abychom pro všechny účastníky, kterých byl v letošním roce rekordní počet, připravili nabitý čtyřdenní program plný zábavy i kybernetiky. Tábor vedl Petr Lhotský a konal se v Základní škole, Náchod, Drtinovo náměstí 121.

V pondělí jsme tábor zahájili vzájemným představením členů. Sešli se totiž ninjové z celkem tří skupin a dvou náchodských klubů, a tak přestože se navzájem neznali, netrvalo dlouho a díky společným zájmům se brzy poznali. Možná tomu hodně pomohla i networkingová hra s hádáním základních pojmů ze světa informatiky. Následovala práce s robotem Codey Rockey od Makeblock, který nám poskytl e-shop RPishop.cz, jemuž děkujeme. Náš první den jsme zakončili algoritmizací, s mladšími účastníky jsme si zopakovali binární soustavu, s těmi staršími jsme pak přemýšleli nad řešením bludiště díky algoritmu BFS.


Ten je hodně používaný i v praxi, například v sítích či navigacích, proto je dobré, že se s ním děti seznámily.

Úterý, tedy druhý den, odstartovalo pexeso s dalšími informatickými pojmy. Můžete si ho zahrát i vy na této stránce. A pro zájemce přikládáme ještě HTML pexeso a CSS pexeso. Pokračovali jsme robotikou, na řadě byl robot mBot od Makeblock, za jehož zapůjčení děkujeme Vítkovi, jednomu z našich členů, a po něm dále i microbit programovaný pomocí Makecode. Děti si vyzkoušely, jak rozblikat diody a jak jej propojit s nástroji, které už známe, tedy s aplikacemi Scratch a Kodu. Zabývali jsme se ale i algoritmy a implementovali BFS na bludiště v jazyku C#. V závěru jsme vyzkoušeli Minecraft: Education Edition, který kromě výuky spousty jiných neméně důležitých předmětů, například jazyků, chemie, historie, matematiky, umění apod., nabízí i nástroje pro rozvoj informatického myšlení v kombinaci s vlastní kreativitou.

Ve středu, v našem třetím dni tábora, jsme nejprve pokračovali opět s Minecraft: Education Edition, který děti doslova vtáhl do jeho prostředí a ve kterém se naučily i více spolupracovat, a poté nás navštívil Adam Baničević, webový vývojář, s nímž si děti naprogramovaly svou chatovou aplikaci v jazycích HTML, CSS, JavaScript i PHP. Nebylo to vůbec jednoduché, musely použít vše, co jsme se doposud během tří let naučili, a ještě něco navíc, ale všem se nakonec povedlo zvládnout nejen základní funkcionalitu, ale také soutěž o nejrychlejší implementaci obrázkových smajlíků.


Čtvrtek byl posledním, i když zároveň nejnabitějším dnem tábora. Nejprve jsme se podívali na Power Platform, tedy sadu nástrojů od společnosti Microsoft, která umožňuje analyzovat data a vytvářet no-code aplikace. Po nich nyní začíná být ve velkých nadnárodních firmách velký zájem, což opět souvisí s tím, že chceme děti učit pro budoucnost. Pak následoval náš premiérový hackathon, děti se rozdělily do skupin a měly tři hodiny na návrh a na vývoj aplikace, kterou musely obhájit svou prezentací, včetně SWOT analýzy.

Jako na každém správném hackathonu nechyběla pizza! Všechny účastníky musíme pochválit za to, že 180 minut využili opravdu naplno. Vznikly vskutku úžasné projekty, které budeme dále vylepšovat a jednou vám je třeba i sdílíme. Pak nás navštívil pan Martin Syrovátka z AceProIT, který náš klub svými přednáškami a workshopy podporuje dlouhodobě, za což jsme mu obrovsky vděční. Tentokrát si nachystal hned dva workshopy, s mladšími účastníky probral kyberbezpečnost z hlediska uživatelů a jejich chování v online světě, se staršími typy hrozeb a způsoby IT zabezpečení ve firmách. A na závěr jsme si rozdali zasloužené ceny za celotýdenní snahu i za hackathon a nespočet her i soutěží.

Vážíme si, že je o každoroční Příměstský tábor CoderDojo Náchod 2020 čím dál větší zájem, i toho, že na to nejsme díky hostům, kteří nabídli svou pomoc, nikdy sami. Těší nás pro děti plánovat program, který je bude bavit a který je zároveň naučí důležité dovednosti. Před třemi lety neznali naši tehdy noví účastníci téměř vůbec nic o programování, dnes jsou schopni v rámci hackathonu za 3 hodiny vytvořit použitelnou
webovou aplikaci i s hezkým designem. A to je ten důvod, proč v CoderDojo vidíme velký smysl a potenciál. A to je ten důvod, proč jedeme dál.
Fotografie k nahlédnutí zde